مدیتیشن یا طریقت باطنی
ارسال شده در: دسامبر 31, 2018, توسط : نیک جذب
این مطلب را به اشتراک بگذارید

مدیتیشن چیست و چه رسالتی دارد؟

نوشته : نائومی  هامفری

ترجمه : دکتر رضا  جمالیان

مدیتیشن بعنوان روشی از زندگی سابقه ای چند هزار ساله دارد. ما کاربرد مدیتیشن را در تمدنهای قدیمی چین، هند و آفریقا پیدا می کنیم. شواهد آن در فرهنگ های جوانتر اروپایی نیز به چشم می خورد. همچنین آثاری از این طریقت در مذاهب بزرگ بودایی، هند، مسیحی و اسلام هم مشاهده می گردد. غیر ممکن است که مشخص کنیم که این طریقت برای اولین بار در کجا شروع شده و در ابتدا سیمای آن چگونه بوده است. در شرایط کنونی مدیتیشن با رستاخیزی در کشور های غربی مواجه شده است. از سالهای بعد از 1980 این لغت برای بسیاری از شهروندان این کشورها دارای مفهوم و روشی شناخته شده است، حتی اگر آنها هیچگاه عملا آنرا تجربه نکرده باشند. شهرت، عمومیت و جذابیتی که مدیتیشن در سالهای اخیر پیدا کرده، جزئی از کششی است که مباحث روحی و معنوی در سالیان اخیر کسب کرده است. برخی از پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که به صورتی روزمره مدیتیت کنند تا خود را در  مقابله با انبوهی از استرسها و فشارهای عصبی محافظت نمایند. 

شاید در هیچ عصری از تاریخ این امکان  برای نسل های گذشته  فراهم نبوده است. مدیتیشن که زمانی همچون ارثیه خصوصی در دسترس گروه اندکی بود، اینک در اختیار همگان قرار گرفته است. اکنون امکان استفاده از مدیتیشن برای شما نیز فراهم است.

اساتید تبتی که برای اولین بار در جواب  سوالات در مقابل آلیس بیلی به حقیقت گشایی پرداختند، با کمال اطمینان ابراز داشتند که هدف و رسالت مدیتیشن ایجاد دگرگونی در جهان است.

مدیتیشن و سلامت جسمی

بسیاری از ما آنقدر که لازم است سالم نیستیم. محیط ما از مواد و شرایطی انباشته شده که فعالانه برعلیه سلامتی و شادابی ما عمل می کنند. در تغذیه روزانه خود زیاد به کیفیت و کمیت آن توجه نمی کنیم. روز به روز استفاده از غذاهایی که به صورت  سرپایی در اغذیه فروشی ها عرضه می شود طرفدار و مشتری بیشتر پیدا می کند. ما به اندازه کافی ورزش نمی کنیم  و عده زیادی از ما در دام عادات ویرانگر اسیر هستیم. حتی هوایی که استنشاق می کنیم، نا خالص و آلوده است. عده زیادی از ما در شرایط کارهای فرساینده قرار گرفته ایم. برنامه کاری که برای خودمان تهیه کرده ایم، بسیار سنگین و خسته کننده است. در بسیاری از موارد با رئیسان پر توقع و همکارانی ناسازگار مواجه هستیم. در خانه هم گرفتاری‌های ما اندک نیست. نگرانی‌های زیادی درباره وضع کنونی و آینده بچه ها، بستگان، شرایط مالی خانواده وجود دارد و عده ای شدیدا نگران آینده خود و دیگران هستند. به طور خلاصه ناراحتی و آشفتگی بر بسیاری از زندگی‌ها سایه افکنده است.

آیا مدیتیشن چیزی دارد که در این رابطه به ما ارائه دهد ؟

مدیتیشن یک عمل آگاهانه است. با انجام آن شما به سطحی از پاکی و تقدس می رسید که بتوانید با قدرت و جسارت از بسیاری از آلودگی‌ها دور بمانید. با روی آوردن به مدیتیشن شما به یک آرامش عمیق و مستمر جسمی و خلق یک حالت روحی متفاوت می رسید. مدیتیشن به شما این قدرت را می دهد که بتوانید از فشارهای شدید کار، خانه و روابط با دیگران رها شوید حتی پس از مدتی کوتاه، متوجه می شوید که خلاصی از زیر بار فشار های جسمی و روانی امکان پذیر است. اگر به صورتی مستمر به انجام مدیتیشن بپردازید، چشم اندازهای متفاوتی از زندگی در برابر شما پیدا می شود. البته شدت و ابعاد گرفتاری‌های خارجی تغییری پیدا نمی کنند ولی نگرش شما نسبت به آنها تغییر می کند. مسلما این تغییر دیدگاه و برخورد با حوادث زندگی به تدریج صورت می گیرند. شما به ابعاد مقتدرتر و آگاهانه تری از وجودتان پی می برید که ضمن داشتن توانایی بیشتر در مقابله با ناملایمات و نامردمی ها، به جای اینکه در زیر فشارها خرد شوید می تواند از کنار یا از بالا نظاره گر آنها باشد. شاید شما بعدها با نور و روشنایی متفاوتی به افراد بنگرید. رئیسی که در گذشته زندگی  را به شما تلخ می کرد، دیگر آنقدرها بد و غیرقابل تحمل نخواهد بود. شما در شرایط متفاوتی و به صورت جدیدی او را ارزشیابی می کنید، همانطورکه  نگرش جدید و متفاوتی به جهان اطراف پیدا کرده اید، اگر ارزشیابی مجدد شما از ارزشها تغییر پیدا کند و شما با محک دیگری آنها را برآورد کنید در این صورت رفتار شما در مقابله با آنها عمیقا متحول خواهد شد. در این موقع شما احساس می کنید که آرامتر و ریلکس تر شده اید و کمتر عصبی و برا فروخته می گردید و قدرت تطابق شما با محیط شدیدا افزایش پیدا می کند.  این حالت تحولات  و تغییراتی که در وجود شما شکل می گیرند، خیلی عمیق تر و گسترده ترند. آنچه که شما به ظاهر احساس نمی کنید، تغییراتی اندک و مستمر در فیزیولوژی کالبد شما هستند که به تحولاتی شگرف و بنیادین رفتاری می انجامند. روان شما آگاه‌تر و کالبد شما آرامتر می شود. نظم تنفسی شما تغییر پیدا می کند. آهنگ آن کند تر، عمیق تر و منظم تر می شود. تعداد ضربان نبض شما کاهش پیدا می کند. انقباض مستمر عضلانی کاهش می یابد. بدن شما عمیقا در شرایط آرامش قرار می گیرد. با این وجود از لحاظ جسمی و روحی فعال و پرکارتر هستید. در این شرایط به علت آنکه انرژی های زیادی را بیهوده به هدر نمی دهید، دریافت اکسیژن کمتر شده و بازده گاز کربنیک هم کمتر می شود. میزان لاکتات موجود در خون که با میزان اضطراب درونی مرتبط است، در زمان مدیتیشن کاستی می پذیرد. در مواردی که شما به حالت مدیتیشن فرو می روید، بدن شما وضع بیداری عادی را دارد ولی میزان آرامش در شما خیلی بیشتر و عمیق تر شده است، آثار و پیامدهای نیکوی مدیتیشن به چند دقیقه مدیتیشن محدود نمی گردد، بلکه در تمام ساعات بعدی هم استمرار پیدا می کند. این نتایج تنها در شما حاصل نمی شود بلکه آثار و نتایج آن در اطرافیان شما نیز ظاهر می گردد.

چه موقع برای مدیتیشن وقت پیدا کنم ؟

جلسات کوتاه و منظم مدیتیشن، خیلی بیشتر از جلسات طولانی و نامنظم مفید واقع می شوند. برای شروع کار، روزی 10 دقیقه صرف وقت کاملا کفایت می کند. در مراحل پیشرفته تر، به بیشتر از روزی 15 تا 20 دقیقه تمرین نیاز ندارید. گاهی لازم می شود در برنامه روزانه خودتان تغییرات کوچکی بدهید تا با برنامه مدیتیشن هماهنگی پیدا کند. برای مثال شاید لازم شود چند دقیقه کمتر به تلویزیون نگاه کنید و یا چند لحظه زودتر از خواب بیدار شوید. متاسفا نه ما نمی توانیم در تهیه زمان مناسب برای تفکر و تامل زیاد به شما کمک کنیم.

در زیر تمرینی برای مدیتیشن آورده شده است. با تهیه کتاب مدیتیشن نا ئومی  هامفری  از تمرینات بیشتر آن بهره ببرید.

تمرین–  من چه کسی هستم ؟

در حالت ریلکس قرار بگیرید. این سوال را از باطن خودتان بپرسید. من کی هستم؟ جواب این است: من جسمم نیستم. برروی معنای این فراز تفکر و تعمق کنید.

دوباره سوال را مطرح کنید،  من چه کسی هستم؟ جواب این است: من اضطرابات و هیجا ناتم نیستم. برروی معنای این فراز تفکر و تعمق کنید. دوباره این سوال را مطرح کنید: من چه کسی هستم؟ جواب این است: من افکارم نیستم. برروی معنای این فراز تفکر و تعمق کنید. بار دیگر این سوال را مطرح کنید: من چه کسی هستم؟ جواب این است: من یک مرکز شعور خالص و ناب هستم. بر روی معنای این فراز تعمق و تفکر کنید. این کار ممکن و در واقع مفید است که مبتدیان این مدیتیشن را به قسمت های مختلفی تقسیم کنند و هر بار بر روی یک قسمت از آن مدیتیت کنند. پس از آنکه تمام قسمتها مدیتیت شدند، بر روی تمام قسمتها به طور کلی مدیتیشن انجام شود.  

دانلود مدیتیشن جذب لاغری و آرامش

منبع: سایت نیک جذب

دوست داری لاغر بشی یا می خوای تا آخر عمرت به جای سلامتی، چربی ذخیره کنی؟ کلیک کن تا راه لاغری بدون ورزش و رژیم رو نشونت بدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code