خجالتی بودن

دوست یابی برای افراد خجالتی و کمرو

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مقابله با خجالتی و کمرو بودن

آیا از نظر روابط اجتماعی ضعیف هستید؟ آیا احساس تنهایی می کنید و نمی دانید که چطور با دیگران ارتباط برقرار کنید؟ در اینجا نحوه دوست یابی برای افراد خجالتی آمده است.

درک کمرویی و تنهایی

قرار است ما به عنوان انسان موجودی اجتماعی باشیم. داشتن دوستان باعث خوشبختی و سلامتی ما میشود در حقیقت ارتباط اجتماعی کلید سلامت روان و عاطفه ما است.

با این حال بسیاری از ما خجالتی و درونگرا هستیم. ما در اطراف افراد ناآشنا احساس ناخوشایندی می کنیم، نسبت به صحبت های خود مطمئن نیستیم، یا از آنچه دیگران درباره ما فکر می کنند نگران هستیم.

این می تواند باعث شود که از موقعیت های اجتماعی دوری کنیم، از دیگران جدا شویم و به تدریج منزوی و تنها شویم.

تنهایی مشکل رایج همه سنین است که اکثر ما از اعتراف به آن طفره می رویم اما تنهایی چیزی نیست که از آن احساس شرم کند. گاهی اوقات، این نتیجه شرایط خارجی است. به عنوان مثال به منطقه جدیدی نقل مکان کرده اید؛ در چنین مواردی، اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید برای ملاقات با افراد جدید و تبدیل آشنایان به دوستان خود انجام دهید. اما اگر با کمرویی، عدم امنیت اجتماعی یا یک مشکل طولانی مدت در دوست یابی دست و پنجه نرم می کنید، چه کاری باید انجام دهید؟

حقیقت این است که هیچ یک از ما با مهارت های اجتماعی متولد نشده ایم. آنها چیزهایی هستند که ما به مرور یاد می گیریم  و خبر خوب این است که شما نیز می توانید آنها را یاد بگیرید. مهم نیست که در معاشرت با دیگران عصبی هستید، می توانید یاد بگیرید که افکار انتقاد از خود را ساکت کنید، عزت نفس خود را بالا ببرید و در تعاملات خود با دیگران اعتماد به نفس بیشتری نشان دهید.

لازم نیست شخصیت خود را تغییر دهید اما با یادگیری مهارت های جدید و اتخاذ دیدگاه متفاوت می توانید بر خجالتی یا ناشیانه رفتار کردن در روابط اجتماعی غلبه کنید و تنهایی را از بین ببرید و از دوستی های قوی و تحقق پذیر لذت ببرید.

آیا کمرویی و احساس عدم امنیت مشکلی برای شما ایجاد می کند؟

آیا از احمق به نظر رسیدن در موقعیت های اجتماعی می ترسید؟

آیا خیلی نگران هستید که دیگران درباره شما چه فکر می کنند؟

آیا مرتباً از موقعیت های اجتماعی دوری می کنید؟

به نظر می رسد که افراد دیگر بسیار سرگرم کننده تر از شما در موقعیت های اجتماعی ظاهر می شوند؟

آیا تصور می کنید  این تقصیر شماست که  کسی شما را رد می کند یا بی علاقه به نظر می رسد؟

آیا برای شما سخت است که به مردم نزدیک شوید یا در مکالمات شرکت کنید؟

آیا پس از گذراندن وقت با دیگران،  تمایل دارید در مورد “عملکرد” خود صحبت کنید و از آن انتقاد کنید؟

آیا بعد از معاشرت، اغلب نسبت به  خود احساس بدی دارید؟

اگر به این سوالات پاسخ “بله” داده اید، این مقاله می تواند به شما کمک کند.

مقابله با ناامنی و اضطراب اجتماعی

وقتی صحبت از کمرویی و ضعف در روابط اجتماعی می شود، چیزهایی که به خود می گوییم تفاوت فاحشی ایجاد می کنند. در اینجا برخی از الگوهای رایج تفکر آورده شده است که می تواند اعتماد به نفس شما را تضعیف کرده و به عدم امنیت اجتماعی دامن بزند:

تصور اینکه شما خسته کننده، غیرقابل توصیف یا عجیب هستید.

اعتقاد به اینکه افراد دیگر شما را در موقعیت های اجتماعی ارزیابی و قضاوت می کنند.

اعتقاد به اینکه اگر مرتکب اشتباه اجتماعی شوید، طرد و انتقاد خواهید شد.

اعتقاد به این که طرد شدن یا خجالت از نظر اجتماعی افتضاح و ویرانگر خواهد بود.

اعتقاد به اینکه دیگران در مورد شما چه فکر می کنند رفتار شما را مشخص می کند.

اگر به این موارد اعتقاد دارید، جای تعجب نیست که موقعیت های اجتماعی برای شما ترسناک به نظر می رسند! اما حقیقت هرگز کاملاً سیاه و سفید نیست.

مردم در مورد شما فکر نمی کنند؛  حداقل نه در حدی که فکر می کنید. بیشتر مردم گرفتار زندگی و نگرانی های خودشان هستند. درست مثل شما که به فکر خودتان و نگرانی های اجتماعی تان هستید، افراد دیگر نیز به فکر خودشان هستند. آنها وقت آزاد خود را صرف قضاوت در مورد شما نمی کنند. بنابراین از این به بعد نگران اینکه دیگران درباره ی شما چه فکری می کنند نباشید.

دیگران نیز مانند شما احساس بی دست و پا بودن و عصبی بودن می کنند. وقتی از نظر اجتماعی مضطرب هستید، ممکن است به نظر برسد که همه افراد یک فرد برون گرا با اعتماد به نفس هستند. اما اینطور نیست. بعضی از افراد بهتر از دیگران این را پنهان می کنند، اما افراد درون گرای بسیاری وجود دارند که با خودباوری شان با ترس اجتماعی مبارزه می کنند. توجه داشته باشید کسی که با او صحبت می کنید هم نگران عقیده ی شما نسبت به خودش می باشد. تحمل مردم بسیار بیشتر از آن است که شما فکر می کنید. در ذهن شما، ایده انجام یا گفتن چیزی شرم آور در جمع ترسناک است. مطمئن هستید که همه در مورد شما قضاوت خواهند کرد. اما در واقعیت، بسیار بعید است که مردم بخواهند در مورد یک معاشرت اجتماعی معامله بزرگی انجام دهند. هر کس در یک مرحله آن را انجام داده است، بنابراین اکثر افراد فقط آن را نادیده می گیرند و حرکت می کنند.

یادگیری پذیرش خود

وقتی می فهمید که مردم در مورد هر کلمه و عمل شما موشکافی نمی کنند و قضاوت نمی کنند، به طور خودکار از نظر اجتماعی کمتر عصبی می شوید. اما ممکن است هنوز هم احساس منفی راجع به خودتان داشته باشید. خیلی اوقات، ما بدترین منتقد خودمان هستیم. ما به گونه ای که هرگز با غریبه ها رفتار نخواهیم کرد، به خودمان سخت می گیریم. یادگیری پذیرش خود یک شبه اتفاق نمی افتد و نیاز به تغییر تفکر دارد.

لازم نیست که کامل باشید تا مورد پسند واقع شوید. در واقع، نقص ها و عجایب ما می تواند دوست داشتنی باشد. حتی نقاط ضعف ما می تواند ما را به دیگران نزدیک کند. وقتی کسی درمورد آسیب پذیری های خود صادق و صریح است، این یک تجربه اتصال است؛ به خصوص اگر بتواند به خودش بخندد. اگر بتوانید نقص خود را با نشاط بپذیرید، به احتمال زیاد دیگران نیز آن را خواهند پذیرفت و حتی ممکن است شما را به خاطر آن بهتر و بیشتر دوست داشته باشند!

اشتباه کردن اشتباه نیست؛ هرکسی اشتباه می کند؛ این بخشی از انسان بودن است. بنابراین وقتی بهم می ریزید کمی به خودتان استراحت دهید. ارزش شما از بی نقص بودن حاصل نمی شود. اگر احساس دلسوزی برای خود دشوار است، سعی کنید اشتباهات خود را مانند اشتباهات یک دوست ببینید. به دوست خود چه می گویید؟ اکنون به توصیه های خود عمل کنید.

ارزیابی شخصی منفی لزوماً واقعیت را منعکس نمی کند. مخصوصا وقتی خود را با چنین نام هایی صدا می زنید: “رقت انگیز”، “بی ارزش”، “احمق” و غیره. یا وقتی خودتان را با گفتن تمام کارهایی که “باید” یا “نباید” انجام می دادید آزار می دهید. یا بر اساس یک واقعه خاص کلیات گسترده را بیان می کنید. به عنوان مثال، اگر چیزی طبق برنامه پیش نرفت، به خود می گویید که هیچ وقت هیچ کاری را درست انجام نمی دهی، تو یک شکست خورده ای. وقتی به چنین افکار تحریف شده ای فکر می کنید، توقف مکالمه و آگاهانه به چالش کشیدن آنها مهم است. وانمود کنید که یک ناظر شخص سوم بی طرف هستید، سپس از خود بپرسید آیا روش های دیگری برای مشاهده وضعیت وجود دارد؟

ایجاد مهارت های اجتماعی گام به گام

ارتقا مهارت های اجتماعی نیاز به تمرین دارد. همانطور که انتظار نداشتید بدون هیچ زحمتی گیتاریست خوبی شوید، انتظار آن را نداشته باشید که به راحتی به مهارت های اجتماعی برسید. با این حال، شما می توانید از قدم های کوچک شروع کنید. گام های کوچک را در جهت افزایش اعتماد به نفس و اجتماعی تر شدن بردارید، سپس به موفقیت های خود ادامه دهید.

به شخصی که در خیابان از کنار او عبور می کنید لبخند بزنید.

از شخصی که در طول روز با او روبرو هستید تعریف کنید.

از دیگران  یک سوال معمولی بپرسید. به عنوان مثال در یک رستوران: آیا شما قبلاً اینجا بوده اید؟ استیک چطور است؟

گفتگو را با یک صندوقدار، پیشخوان پذیرش، پیشخدمت یا فروشنده دوستانه شروع کنید.

چگونه با بزرگترین ترسهای اجتماعی خود روبرو شویم؟

وقتی صحبت از مواردی می شود که واقعاً ما را می ترساند، شما می خواهید با ترس خود به صورت تدریجی روبرو شوید، این کار را از موقعیت هایی شروع می کنید که کمی استرس آور هستند و تا سناریوهای تحریک کننده اضطراب بیشتر می شوند. به آن به عنوان یک پلکان فکر کنید، هر کدام از پله ها کمی فشار بیشتری نسبت به پله قبل دارند. تا زمانی که با پله زیری تجربه مثبتی نداشته باشید، به پله بعدی نمی روید. به عنوان مثال، اگر گفتگو با افراد جدید در مهمانی ها شما را به شدت مضطرب می کند، در اینجا یک پلکان برای استفاده وجود دارد:  به مهمانی بروید و به چند نفر لبخند بزنید.

به مهمانی بروید و یک سوال ساده بپرسید. مثلاً : ساعت چند است؟ پس از پاسخ دادن، مودبانه از آنها تشکر کنید و سپس خود را معذور کنید. نکته اصلی این است که تعامل کوتاه و شیرین باشد. از دوستی بخواهید که شما را در مهمانی با کسی آشنا کند و به تسهیل گفتگوی کوتاه کمک کند. در مهمانی شخصی را انتخاب کنید که به نظر دوستانه و نزدیک باشد. خودتان را به او معرفی کنید.

در مهمانی، گروهی را  که از کنار آنها بودن احساس ناراحتی نمی کنید شناسایی کنید و به آنها نزدیک شوید. نیازی نیست ورودی بزرگی ایجاد کنید. فقط به گروه بپیوندید و به مکالمه گوش دهید. اگر دوست دارید یک یا دو نظر بدهید، اما زیاد به خود فشار نیاورید. به گروه دوستانه و نزدیک دیگری بپیوندید. این بار سعی کنید کمی بیشتر در مکالمه شرکت کنید.

منبع: https://www.helpguide.org/articles/relationships-communication/dealing-with-loneliness-and-shyness.htm

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code