خجالتی بودن

نکاتی برای افراد خجالتی در مورد گفتگو با دیگران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

بهبود روابط اجتماعی در افراد خجالتی

هنگام گفتگو  با دیگران به جای تمرکز روی خود و نگرانی در مورد آنچه می خواهید بگویید، روی طرف مقابل تمرکز کنید. طوری وانمود کنید که اعتماد به نفس بالایی دارید. اگر کار خجالت آوری انجام دادید به خودتان بخندید، برای در نظر گرفتن موضوعات از طنز استفاده کنید. بخندید، یاد بگیرید و ادامه دهید. کارهایی را برای کمک به دیگران انجام دهید. با یک لبخند یا تعریفی ساده می توانید روز فرد دیگری را درخشان کنید. برای اینکه احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید، کارهای مثبتی که انجام داده اید را بنویسید.

نکاتی برای شروع گفتگو با دیگران

به نظر می رسد برخی از افراد به طور غریزی می دانند که چگونه با هر کسی و در هر مکانی، مکالمه را شروع کنند. اگر شما یکی از این افراد خوش شانس نیستید، این نکات به شما کمک می کند تا هنگام اولین ملاقات با کسی صحبت را شروع کنید.

در اینجا چند روش آسان برای برقراری مکالمه با شخص جدید آورده شده است:

 اظهار نظر درمورد پیرامون یا مناسبت ها. به عنوان مثال اگر در یک مهمانی هستید، می توانید در مورد مکان، غذا یا موسیقی به صورت مثبت نظر دهید. “من این آهنگ را دوست دارم”، “غذا عالی است. مرغ را امتحان کرده ای؟ “

یک سوال باز بپرسید، سوالی که بیش از جواب بله یا خیر نیاز به توضیح دارد. سوالی را بپرسید که با کلمات زیر شروع شود: چه کسی، کجا، چه زمانی، چه چیزی، چرا یا چگونه. به عنوان مثال، “اینجا چه کسی را می شناسید؟” “به طور معمول جمعه کجا می روید؟” “چه زمانی به اینجا منتقل شدید؟” “چه چیزی شما را سرگرم می کند؟” “چرا تصمیم گرفتید گیاهخوار شوید؟” “نوشیدنی چطور است؟” بیشتر افراد از صحبت کردن در مورد خود لذت می برند بنابراین پرسیدن یک سوال راه خوبی برای شروع گفتگو است.

از دیگران تعریف کنید. به عنوان مثال: “من کیف پول شما را خیلی دوست دارم، می توانم بپرسم که آن را از کجا تهیه کردید؟” یا “به نظر می رسد قبلاً این کار را انجام داده اید، می توانید به من بگویید چطور باید وارد سیستم شوم؟”

به هر چیز مشترکی توجه داشته باشید و با یک سوال آن را پیگیری کنید. “من هم گلف بازی می کنم، کدام دوره محلی مورد علاقه شما است؟”

مکالمه را با گفتگوی کوچک ادامه دهید. چیزی نگویید که به وضوح تحریک کننده باشد و از موضوعات سنگین مانند سیاست یا دین خودداری کنید. روی موضوعات سبک مانند آب و هوا، محیط اطراف و سایر موارد مشترک مانند مدرسه، فیلم یا تیم های ورزشی تاکید کنید.

به طور موثر گوش کنید؛ گوش دادن همان انتظار برای نوبت صحبت شما نیست. اگر در حال گوش دادن، به آنچه که قرار است بعداً بگویید، فکر کنید، نمی توانید روی آنچه شخص می گوید تمرکز کنید. یکی از کلیدهای برقراری ارتباط موثر تمرکز کامل روی گوینده و نشان دادن علاقه به آنچه گفته می شود است. گاهی اوقات سر تکان دهید، به آن شخص لبخند بزنید، و مطمئن شوید که وضعیت بدن شما باز و دعوت کننده است. گوینده را تشویق کنید تا با نشانه های کلامی کوچک مانند “بله” یا “اوه” ادامه دهد.

وقتی موقعیت های اجتماعی شما را خسته می کند چه باید کرد؟

یک تصور غلط رایج وجود دارد که افراد درونگرا اجتماعی نیستند. در واقع افراد درونگرا می توانند به همان اندازه افراد برون گرا اجتماعی باشند. تفاوت این دو در این است که افراد درونگرا وقتی در اطراف مردم هستند انرژی خود را از دست می دهند و با تنها وقت گذراندن شارژ می شوند، در حالی که برون گراها با گذراندن وقت با افراد دیگر انرژی به دست می آورند.

معنی این امر این است که حتی افراد درونگرا با اعتماد به نفس اجتماعی پس از معاشرت زیاد احساس خستگی می کنند. این بدان معنا نیست که مشکلی برای شما پیش آمده است یا اینکه شما قادر به داشتن یک زندگی اجتماعی کامل نیستید. شما فقط باید محدودیت های خود را درک کنید و طبق آن برنامه ریزی کنید.

رد دعوت نامه های اجتماعی اشکالی ندارد پس بیش از توانتان دعوت نامه ها را قبول نکنید. شما بعد از معاشرت نیاز به تعطیلات و برنامه ریزی برای آن دارید. به عنوان مثال، بعد از یک شنبه سرگرم کننده با دوستان، ممکن است لازم باشد یکشنبه را برای استراحت و شارژ شدنتان تنها بگذرانید.

مواقعی پیش می آید که احساس خستگی می کنید، اما شرایط طوری نیست که بتوانید برای مدت طولانی تنها بمانید. شاید در یک کنفرانس کاری شلوغ باشید، با دوستان خود در حال گذران وقت باشید، یا برای تعطیلات به دیدار خانواده رفته باشید. در این شرایط، سعی کنید زمانی پیدا کنید تا به گوشه ای آرام بروید و کمی استراحت کنید. حتی 10 یا 15 دقیقه استراحت در اینجا و آنجا می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

با خانواده و دوستان خود در مورد نیازتان به زمان تنهایی صحبت کنید. درمورد این واقعیت که معاشرت شما را خسته می کند، به آنها بگویید. این خصوصیت، شرم آور نیست و تلاش برای پنهان کردن آن فقط به فرسودگی اجتماعی شما می افزاید. دوستان خوب، دلسوز و مایل به رفع نیازهای شما خواهند بود.

مقابله با عقب ماندگی های اجتماعی و طرد شدن

مواقعی پیش می آید که احساس قضاوت یا طرد شدن می کنید. شاید شما با کسی تماس گرفته باشید، اما به نظر نمی رسد که او علاقه مند به مکالمه یا شروع یک دوستی باشد. هیچ سوالی وجود ندارد؛ طرد شدن احساس بدی بوجود می آورد. اما مهم این است که به یاد داشته باشید؛ این بخشی از زندگی است. هرکسی که به او نزدیک می شوید پذیرای شروع مکالمه نیست، چه رسد به اینکه با شما دوست شود. درست مثل قرار ملاقات، ملاقات با افراد جدید به طور حتم با برخی از عناصر طرد همراه است.

نکات زیر به شما کمک می کند تا با شکست های اجتماعی اوقات راحت تری داشته باشید:

سعی کنید مسائل را خیلی شخصی نکنید. فرد مقابل ممکن است روز بدی داشته باشد، و مشکلات دیگر حواس او را پرت کند، یا فقط حال و هوای پرحرفی نداشته باشد. همیشه به یاد داشته باشید که طرد شدن به همان اندازه که به شما مربوط است با شخص دیگر نیز ارتباط دارد.

همه چیز را در نظر بگیرید. اینکه شخصی از شما تعریف نمی کند بدان معنا نیست که هیچ کس دیگری به دوست شدن با شما علاقه ندارد. از این تجربه بیاموزید و دوباره امتحان کنید.

خیلی به اشتباهات نپردازید. به عنوان مثال، حتی اگر چیزی گفته باشید که از آن پشیمان اید، بعید است که شخص مقابل برای مدت طولانی آن را به یاد داشته باشد. مثبت اندیش بمانید، به خودتان برچسب یک شکست خورده نزنید، و نگویید که هرگز نمی توانم دوست پیدا کنم. این چیزی است که خجالتی ترین افراد به خود می گویند.

منبع: https://www.helpguide.org/articles/relationships-communication/dealing-with-loneliness-and-shyness.htm

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code