باورهای منفی در مورد چاقی
تناسب اندام مقاله

با آموزش ذهن، 5 برابر بیشتر وزن کم کنید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

لاغری با تصویرسازی ذهنی

کاهش وزن مستلزم تنظیم رژیم غذایی و سبک زندگی است، اما وقتی این کار را انجام دادیم، آیا می توانیم برای به حداکثر رساندن نتایج خوب، کاری انجام دهیم؟ یک مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده از تکنیک ساده ی تصویر سازی ذهن، می تواند باعث کاهش وزن چشمگیر شود. اخیراً دکتر لیندا سولبریگ و همکارانش از دانشگاه پلیموث در انگلستان مطالعه ای را انجام دادند. هدف اصلی این بود که بفهمند کدام نوع مداخلات انگیزشی در کمک به کاهش وزن موثرتر است. دانشمندان یک مکالمه درمانی کاملاً رایج معروف به  مصاحبه انگیزشی (MI) را با یک نوع جدید از مداخله، تحت عنوان آموزش تصویر سازی عملکردی (FIT) مقایسه کردند.

در MI ، فردی که یک برنامه کاهش وزن را شروع می کند، مشاوره ای دریافت می کند که به او امکان می دهد آنچه را که به او انگیزه تغییر می دهد بیان کند.

در FIT به کسی که می خواهد وزن خود را کاهش دهد، آموزش داده می شود که به بهترین شکل ممکن، رسیدن به هدف خود یعنی کاهش وزن، را در حال حاضر تجربه کند. و خود را در حال انجام کارهایی که اکنون قادر به انجام آن نیست، ببینند. (تصویرسازی ذهنی)

دکتر سولبریگ توضیح می دهد: “اکثر مردم موافقند که برای کاهش وزن، باید کمتر بخورند و بیشتر ورزش کنید، اما در بسیاری از موارد، افراد انگیزه کافی برای توجه به این توصیه ها ندارند – هرچند ممکن است با آن موافق باشند. بنابراین FIT با هدف اصلی تشویق افراد برای ارائه تصاویر شخصی خود از تغییراتی که ممکن است برایشان رخ دهد، چگونگی دستیابی به آن و ادامه آن حتی در صورت بروز چالش ها، به آنها کمک می کند.”

مصاحبه انگیزشی در مقابل تصاویر عملکردی

محققان می خواستند ببینند کدام روش – MI یا FIT – بهترین نتیجه را برای شرکت کنندگان به همراه دارد. پس دکتر سولبریگ و  تیمی متشکل از 141 شرکت کننده را با شاخص های توده بدنی (BMI) حداقل 25، استخدام کردند. در دستورالعمل های فعلی سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفته شده است که فردی با BMI 25 دارای اضافه وزن است.

از کل شرکت کنندگان، 55 نفر تحت MI و 59 نفر تحت FIT قرار گرفتند. همه آنها در دو جلسه مداخله ای که به آنها اختصاص داده شده بود شرکت کردند: یکی حضوری و دیگری تلفنی. شرکت کنندگان هر دو هفته یک بار برای مدت 3 ماه و سپس هر ماه یک بار برای 3 ماه دیگر تماس های پیگیری دریافت می کردند. حداکثر زمان تماس با هر فرد 4 ساعت در کل دوره مطالعه بود. ارزیابی ها در ابتدا، پس از 6 ماه (در پایان مداخله) و پس از 12 ماه از شروع، دوباره انجام شد.

محققان دریافتند شرکت کنندگانی که تحت FIT قرار گرفتند به طور متوسط 5 برابر بیشتر از افرادی که تحت MI قرار گرفتند وزن کم کردند. به طور مشخص، شرکت کنندگان در گروه FIT طی 6 ماه 4.3 سانتی متر دور کمر خود را بیشتر از افراد گروه MI از دست دادند.

در واقع گروه FIT  به طور متوسط 4.11 کیلوگرم کاهش وزن داشتند در حالی که گروه MI  فقط 0.74 کیلوگرم وزن از دست دادند. علاوه بر این، کسانی که تحت مداخله FIT قرار گرفتند گزارش کردند که حتی پس از 6 ماه مداخله نیز کاهش وزن داشتند.

دکتر سولبریگ خاطرنشان کرد: “این بسیار جالب است که افراد به دلیل این مداخله به طور قابل توجهی وزن کم می کنند، زیرا بر خلاف اکثر مطالعات، FIT هیچ توصیه ای به رژیم غذایی یا فعالیت بدنی ارائه نمی دهد. مردم در انتخاب خود کاملاً آزاد بودند و کارهایی که می خواستند انجام می دادند، نه آنچه که رژیم برای آنها تجویز می کرد.”

منبع: https://www.medicalnewstoday.com/articles/323184

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code